Mitt første blogginnlegg
Jeg er rektor på Bleik Montessoriskole og går på rektorutdanning.
Som en del av utdanningen skal vi blogge, og jeg vil bruke dette første innlegget til å si litt om skolen vår.
Bleik Montessoriskole er en bygdeskole i Andøy kommune helt nord i Nordland fylke.
Vi har godkjenning for 60 elever og skoleåret 2016-2017 har vi 54 elever fordelt på 7 trinn.
Elevene kommer fra Bleik, Stave og Andenes.
Skolen ligger i naturskjønne omgivelser med fjell og fjære i gangavstand fra skolen.
Vi bruker naturen masse i vår undervisning, og både voksne og elever setter stor pris på de opplevelsene naturen gir oss.
Etter at den kommunale skolen ble lagt ned i 2010, ble det startet Montessoriskole fra høsten 2011.
Vi driver etter Maria Montessori sin pedagogikk, der hovedtanken er "Barnet i sentrum".
Respekt, ansvar og valgfrihet er noen av våre grunnleggende prinsipper.
Vi har aldersblandede grupper, der de eldste kan hjelpe de yngre.
Denne skolebloggen vil bli brukt til å beskrive små og store hendelser i hverdagen, men også noen refleksjoner over skolehverdagen i Norge sett fra mitt ståsted.
Som en del av utdanningen skal vi blogge, og jeg vil bruke dette første innlegget til å si litt om skolen vår.
Bleik Montessoriskole er en bygdeskole i Andøy kommune helt nord i Nordland fylke.
Vi har godkjenning for 60 elever og skoleåret 2016-2017 har vi 54 elever fordelt på 7 trinn.
Elevene kommer fra Bleik, Stave og Andenes.
Skolen ligger i naturskjønne omgivelser med fjell og fjære i gangavstand fra skolen.
Vi bruker naturen masse i vår undervisning, og både voksne og elever setter stor pris på de opplevelsene naturen gir oss.
Etter at den kommunale skolen ble lagt ned i 2010, ble det startet Montessoriskole fra høsten 2011.
Vi driver etter Maria Montessori sin pedagogikk, der hovedtanken er "Barnet i sentrum".
Respekt, ansvar og valgfrihet er noen av våre grunnleggende prinsipper.
Vi har aldersblandede grupper, der de eldste kan hjelpe de yngre.
Denne skolebloggen vil bli brukt til å beskrive små og store hendelser i hverdagen, men også noen refleksjoner over skolehverdagen i Norge sett fra mitt ståsted.
Spennende for oss som tilhører det offentlige skoleverket å lese om hvordan dere jobber på en liten distriktskole med Montesorripedagogikk. Spesielt er jeg interessert i fordeler knyttet til at elever på ulike alderstrinn jobber sammen og hjelper hverandre. På min skole har vi i år dratt i gang flere prosjekt hvor vi blander klasser først og fremst med tanke på økt integrering av fremmedspråklige elever men også for å øke læringsutbytte både for dem som lærer bort og de som blir opplært. Her kan vi sikkert høste erfaringer fra dere som har jobbet mer systematisk med dette.
SvarSlettDvelte også litt ved slagordet deres "barnet i sentrum". Har ofte hørt i den offentlige skolen at det er viktig å ha "eleven i sentrum". Er det forskjell på disse to begrepene? Jeg tror ja. "Barnet i sentrum" legger et større fokus på hele mennesket enn "eleven i sentrum". Her tror jeg den offentlige skolen har noe å lære..
Jeg har ikke gjort dypdykk i prinsippene bak Montesorripedagogikken, men har forstått at der ligger noen metodiske grep i hverdagen som gjør innholdet praktisk, variert og meningsfullt for elevene. Altså det vi i den offentlige skole nå legger mye penger og energi i å få til..?...
SvarSlettAldersblandede grupper har effekt på mange områder, men jeg har ikke satt meg inn i om det ligger i Montesorripedagogikken sine prinsipper, eller om det kommer som følge av størrelsen på skolen og de konsekvenser det gir, slik som fådelte skoler i det offentlige skolesystemet.
Andøya er et hardt prøvd lokalsamfunn med en enorm entusiasme og pågangsmot, -og øya er en fantastisk ramme for en bygdeskole!