Klarer elevene å ta ansvar selv?
I forrige uke var jeg vikar i elevgruppa som består av 5.-7.trinn.
Jeg kjenner dem godt, da jeg normalt er i gruppa minst en gang i uken.
Det er en fin gjeng som jobber godt og selvstendig. Siden de går på en Montessoriskole, jobber de med ulike fag og prosjekter når de selv ønsker det i løpet av dagen/uken. De har fått presentert kompetansemål og de forstår hva hver enkelt skal jobbe med i perioden.
Nesten alle elevene i gruppa brukte PC en eller flere ganger den dagen jeg var hos dem..
På vår skole er det slik at elevene på 7. trinn har egen PC. Vi har PCer til ca halvparten av elevene på 5. og 6. trinn. På lavere trinn har vi noen få PCer pr gruppe.
Noen elever på 5.-7. trinn brukte PC til prosjekter som skal presenteres i Power Point, og de finner informasjon til prosjektene på internett. Andre elever skrev engelsk tekst i Word og noen jobbet med norsk tekst.
Kontaktlærer har i starten av skoleåret hatt diskusjoner med elevene om bruk av PC i klasserommet.
Det er dermed klart for elevene hva PCene skal / ikke skal brukes til. De klarer å ta det ansvaret på en god måte, da de forstår at PC er et godt hjelpemiddel i skolehverdagen.
Eller gjør de ikke det.........?
Jeg kjenner dem godt, da jeg normalt er i gruppa minst en gang i uken.
Det er en fin gjeng som jobber godt og selvstendig. Siden de går på en Montessoriskole, jobber de med ulike fag og prosjekter når de selv ønsker det i løpet av dagen/uken. De har fått presentert kompetansemål og de forstår hva hver enkelt skal jobbe med i perioden.
Nesten alle elevene i gruppa brukte PC en eller flere ganger den dagen jeg var hos dem..
På vår skole er det slik at elevene på 7. trinn har egen PC. Vi har PCer til ca halvparten av elevene på 5. og 6. trinn. På lavere trinn har vi noen få PCer pr gruppe.
Noen elever på 5.-7. trinn brukte PC til prosjekter som skal presenteres i Power Point, og de finner informasjon til prosjektene på internett. Andre elever skrev engelsk tekst i Word og noen jobbet med norsk tekst.
Kontaktlærer har i starten av skoleåret hatt diskusjoner med elevene om bruk av PC i klasserommet.
Det er dermed klart for elevene hva PCene skal / ikke skal brukes til. De klarer å ta det ansvaret på en god måte, da de forstår at PC er et godt hjelpemiddel i skolehverdagen.
Eller gjør de ikke det.........?
Ja, del gjerne tips dersom dere har funnet suksessoppskriften på hvordan man unngår at elevene på skolen ikke bruker pc også til "utenom-sportslige-aktiviteter".
SvarSlettJeg mener nøkkelen ligger i hvordan den voksne utøver lederskapet i klasserommet, og de forventninger og konsekvenser som ligger i budskapet fra den voksne. Hva kan vi forvente er de foresatte sitt bidrag?...